Při výběru skútru je klíčovým faktorem jeho výkon, který se může srovnávat buď podle objemu motoru v centimetrech kubických nebo podle kW. Začátečníci a ti, kteří hledají nenáročnou jízdu po městě, upřednostňují skútry s motorem do 50 cm3.
Tyto modely jsou ideální pro snadné manévrování a parkování a v některých zemích je lze vést již s nejnižší kategorií řidičského oprávnění , což z nich dělá volbu i pro mladé řidiče. Pokud potřebujete výkonu více, pro delší trasy či rychlejší jízdu, vynikající volbou jsou skútry s objemem motoru do 125 cm3.
Tyto skútry můžete ve většině případů vést s běžným automobilovým řidičským oprávněním skupiny B, takže jsou poměrně dost dobře dostupné.
Pro ještě vyšší výkon jsou skútry s objemem motoru nad 125 cm3. Ty jsou vhodné pro dlouhé cesty a rychlou jízdu, na druhou stranu, tyto modely již vyžadují speciální řidičské oprávnění kategorie A, které umožňuje řídit výkonnější motocykly.
Bez ohledu na objem motoru a výkon skútru, není třeba zapomínat ani na výbavu. Kvalitní přilba, odolné oblečení, rukavice a obuv jsou nezbytné pro bezpečnou jízdu v každém prostředí. Tyto prvky zvyšují ochranu v případě nehody a zlepšují celkový komfort při jízdě. Ano, v létě je v nich teplo , ale na druhou stranu, zachrání vám život.
Pokud si chcete pořídit skútr, měli byste zvážit i to, k jakým účelům ho plánujete používat, protože každý typ má svá specifika. Obecně jsou menší skútry s motorem do 50 cm3 ideální pro městskou jízdu. Snadno se s nimi manipuluje, jsou ekonomické a perfektně se hodí na krátké trasy, například na cestu do práce či za nákupy.
Jejich hlavní výhodou je nízká spotřeba paliva a schopnost snadno nalézt parkovací místo. Na druhé straně tyto skútry nemusí být vhodné pro rychlejší jízdu a delší trasy, protože mají omezenou rychlost a méně komfortní sedátko pro dlouhé cestování.
Skútry s objemem motoru do 125 cm3 jsou univerzální volbou především pro ty, kteří hledají kompromis mezi snadnou manipulací a výkonem.
Tyto skútry jsou dostatečně výkonné na to, aby zvládly jízdu na hlavních silnicích a jsou stále dostatečně kompaktní na to, aby se s nimi dalo manévrovat i v městském prostředí. Stejně tak jsou vhodné pro denní výlety nebo pro občasné použití na dálnici, ačkoli jejich komfort při delším sezení může být stále poněkud omezen.
Pro delší výlety a pravidelné cestování po dálnici je nejlepší skútr s objemem motoru nad 250 cm3. Poskytuje vysoký výkon, větší komfort, má pohodlnější sedadla a lepší odpružení, ale pozor, s výkonem přichází i zodpovědnost.
Dalším kritériem, které je třeba při koupi zvážit, jsou úložné prostory. Platí to zejména tehdy, chcete-li skútr používat pro delší výlety. Většina nabízí pod sedadlem základní úložný prostor, který slouží k uskladnění přilby či malého nákupu. Pro zvýšení kapacity je však třeba myslet na přídavné kufříky či boxy dozadu a po bocích.
Druhým důležitým faktorem je brzdný systém skútru. Moderní skútry již disponují kotoučovými brzdami na obou kolech, což by měl být základ a to zejména v případě vyšší kubatury, kde je potřebná síla k zastavení iz vyšší rychlosti.
Chcete-li mít ještě větší jistotu, některé modely jsou vybaveny také systémem ABS. Ten zabraňuje zablokování kol při prudkém brzdění, tak jako u aut. Tato technologie významně zlepšují kontrolu a bezpečnost vašeho skútru, zejména v zimním období na mokrých a kluzkých površích, případně během léta v období bouřky.
Dalším důležitým kritériem výběru by měla být značka. Nejde ani tak o to, abyste hledali luxusní skútr, na mysli máme v tomto případě spíše spolehlivost.
Při hodnocení spolehlivosti lze spoléhat na historii výrobce i zkušenosti jiných uživatelů. Značky jako Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, Aprilia či evropské Vespa a Piaggio jsou považovány za spolehlivé a bezproblémové na údržbu.
Právě údržba skútru a náklady na jeho provoz jsou další zásadní aspekty, které byste měli zvážit. Ve srovnání s pořizovací cenou jsou mnohem důležitějším faktorem, než je tomu v případě běžného auta, kde je nepoměr mezi nimi o něco větší.
Pravidelná údržba je zároveň klíčová pro zachování jeho výkonnosti a bezpečnosti. Základní kontroly by měly zahrnovat výměnu oleje, kontrolu a případnou výměnu brzdových destiček, kontrolu tlaku v pneumatikách a stavu akumulátoru. Výměna oleje obvykle stojí přibližně 15 až 25 Eur, v závislosti na typu oleje a značky.
Brzdové destičky se mohou pohybovat kolem 20 až 40 Eur za pár, znovu v závislosti na modelu a kvalitě. Obojí je třeba kontrolovat alespoň jednou ročně.
Pokud jde o spotřebu paliva, u většiny skútrů platí, že je obvykle velmi nízká, což z nich činí ekonomicky výhodné vozidlo. Průměrná spotřeba se pohybuje od 2 do 3,5 litru na 100 km, v závislosti na motoru a stylu jízdy. Skútry jsou obzvláště úsporné ve městě, kde nízké rychlosti a časté zastavování zvyšují jejich palivovou efektivitu.
Nezapomeňte, že kromě nákladů na údržbu a palivo je nutné zohlednit i náklady na povinné smluvní pojištění, které může být právně vyžadováno v mnoha zemích. Na druhou stranu, oproti autu v případě skútru ušetříte na dálniční známce .
zakoupené na runder.cz 21.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 22.11.2024
zakoupené na runder.cz 06.11.2024
zakoupené na runder.cz 05.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024